Aika,
jota elämme on verrattavissa aikaisempiin teollisiin vallankumouksiin,
joista ensimmäisen aiheutti 1800-luvulla höyrykone ja toisen
1900-luvulla sähkön käyttöönotto. Kolmas vallankumous 2000-luvulla
johtuu tieto- ja tietoliikennetekniikasta, TTT (Information and
Communication Technology, ICT) ja niiden yhdistymisestä maailmaa
mullistavalla tavalla internetissä. Tietojenkäsittelyn hinta on pudonnut
40 vuodessa alle tuhannesosaan ja tiedonsiirron hinta lähes
miljoonasosaan. Kolmannen teollisen vallankumouksen voi katsoa alkaneen
1990-luvulla, kun internet alkoi tulla yleiseen käyttöön. TTT:n
aiheuttama murros tulee jatkumaan vuosikymmeniä kun TTT ja internet
tulevat käyttöön kaikissa toiminnoissa kuten sähkö 1900-luvulla.
Murrosaikaan liittyy ääri-ilmiöitä. Sähkövalon tullessa Englannissa
perustettiin 30 sähkölampputehdasta, joiden osakkeiden hinta nousi
huippuunsa romahtaakseen muutamassa kuukaudessa. Uuden talouden kuplassa
TTT-yritysten pörssiarvot nousivat yli kaikkien rajojen. Asiantuntijatkin
erehtyivät. Keväällä 2000 Merrill-Lynch arvioi pelkästään Soneran
tytäryhtiöiden arvoksi yli 100 mrd markkaa. Kupla puhkesi UMTS-
huutokaupoissa, joka lamautti teleyritykset. On laskettu, että kuplan
suuruus oli 10 000 miljardia euroa, eli kolmasosa koko maailman
bruttokansantuotteesta. Toisaalta murrosaika luo mahdollisuuksia epätavallisille
ilmiöille. Niitä edustaa Nokia, pienen maan yritys, josta on tullut
globaali teknologia- ja markkinajohtaja. Nokia on nostanut muiden
suomalaisten yritysten osaamista ja parantanut suomalaisten itsetuntoa.
Miksi Suomi on menestynyt
Suomi on menestynyt mainiosti murroksen alkuvaiheessa. YK:n mukaan Suomi
johtaa teknologian saavutuksissa ja on lähellä johtavia maita myös
inhimillisessä kehityksessä. IMD:n (International Institute of
Management Development) kilpailukykylistalla Suomi on nyt toisena USA:n jälkeen.
Yhdeksän vuotta sitten Suomen sija oli 25. World Economic Forumin mukaan
Suomi on paras ympäristön kestävyydessä ja uusiman selvityksen mukaan
johtaa tietoyhteiskuntakehityksessä.
Mihin Suomen menestyminen perustuu? On tarvittu osaamista, tietoa,
ennakkoluulottomuutta ja onnea. Suomalaiset ovat valmiimpia kuin monien
muiden maiden kansalaiset ottamaan käyttöön uutta teknologiaa. Puhelin
tuli Suomessa käyttöön kaksi vuotta sen keksimisen jälkeen. Kolmas
Edisonin valmistamista sähkögeneraattoreista tuli Suomeen. Suomalaisilla
on myös innovaatiokykyä. Vain innovatiiviset ovat selvinneet
entisaikojen kovasta elämästä Suomessa.
Suomessa tietoliikenneosaaminen on aina ollut korkealla tasolla. Yksityisiä
puhelinlaitoksia on ollut runsaasti. Pohjoismaiden teleyhtiöt kehittivät
ensimmäisenä maailmassa pohjoismaisen matkapuhelinjärjestelmän NMT.
Sen ja sitä seuranneen GMS:n ansiosta Nokia on saavuttanut johtavan
aseman maailmassa. Nokian tuotekehitys- ja tutkimustehtävissä toimii
Suomessa nyt lähes 10 000 ihmistä. Nokian ansiosta Suomessa on monta
muuta kansainvälistä telealan yritystä. Soneran kehittämät
palvelutuotteet ovat nostaneet yrityksen arvoa niin, että valtio on
saanut osakkeiden myynnistä 40 miljardia markkaa ja omisti silti yli
puolet Sonerasta ennen Soneran ja Telian fuusiota.
Suomen menestymisen edellytyksenä on ollut määrätietoinen panostaminen
osaamiseen ja uuden tiedon hankintaan. Tiedekorkeakoulujen ja
ammattikorkeakoulujen uusien opiskelijoiden määrä lähestyy jo 60
prosenttia ikäluokasta. 1990-luvulla tiedekorkeakoulujen opiskelijoiden
lisäys on tapahtunut pääosin TTT-alalla, jossa sisäänotto nostettiin
muutama vuosi sitten tuhannesta kahteentuhanteen. Tämän kirjoittajan
aloittaessa opiskelunsa 1945 meitä alan opiskelijoita oli kuusi.
Tutkimus- ja tuotekehitysinvestointien osuus kansantuotteesta on 15
vuodessa noussut 1,5 prosentista 3,4 prosenttiin. Valtio on 1990-luvulla
jatkuvasti lisännyt Teknologian kehittämiskeskuksen Tekesin resursseja
samoin perustutkimusta rahoittavan Suomen akatemian resursseja. Valtaosa
kasvusta on kuitenkin yritysten ansiota. Niiden osuus on kasvanut yli 70
prosenttiin, josta puolet on sähkö- ja elektroniikkateollisuuden.
Tietoyhteiskunnan kehittymisen vaikutukset
Tietoyhteiskuntakehityksen ansiosta Suomessa on syntynyt 360000 uutta työpaikkaa
vuodesta 1994 vuoteen 2000. Niitä on tarvittu, sillä 1989-1993 laman
aikana kaikkialta Suomesta hävisi noin 18 % työpakoista (160000 työpaikkaa).
Tietoteollisuuden luonteesta johtuen työpaikkojen lisäys on keskittynyt
kuuteen seutukuntaan, Helsingin (160000), Tampereen ja Turun (54000), sekä
Oulun, Jyväskylän ja Lahden seutukuntiin (45000). Ihmiset ovat
muuttaneet työn perään. Siten seutukunnan väestön kasvu- prosentti on
ollut sitä suurempi mitä suurempi väestö on ollut ennestään. Muutto
Helsingin seudulle on ollut voimakasta koko sodanjälkeisen ajan. Se on
pysähtynyt vain lama-aikoina.
On ilmeistä, että tulevaisuudessakin Helsingin metropolialueen lisäksi
muut suuret keskukset ovat avainasemassa kasvun vetäjinä. Pienemmät
kaupunkiseutukunnat voivat menestyä verkottumalla kasvukeskuksiin.
Tietoyhteiskuntakehityksestä erillään Suomi voi menestyä
luontomatkailun alalla.
Suomalaisten palkkasumma on kasvanut nopeasti johtuen siitä, että on
pystytty tekemään entistä arvokkaampaa työtä. Alimmillaan palkkasumma
oli v. 1992, jolloin se oli 33 miljardia euroa. Vuoteen 2001 mennessä se
oli noussut 55 miljardiin euroon Osa kasvusta johtuu työllisyyden
paranemisesta (joka sekin on tietoyhteiskuntakehityksen ansiota), mutta
huomattava osa paremmasta osaamisesta. Palkkasumman nousu voi jatkua, sillä
korkeakoulututkinnon suorittaneiden osuus työvoimasta kasvaa edelleen lähivuosina
nopeasti. Nousun todennäköisyyttä lisää, että osaajien palkkataso on
Suomessa EU-maiden alhaisin.
Pilviä tulevaisuuden taivaalla
Suomi on tähän asti menestynyt mainiosti, mutta tulevaisuuden kannalta
kaikki ei ole kunnossa. Ongelmia tuottaa mm väestön ikääntyminen.
Suuret ikäluokat siirtyvät lähi vuosina eläkkeelle. Jos nykyinen
trendi jatkuu muutaman vuoden kuluttua työelämästä poistuu vuosittain
70000, mutta tulee vain 60000. Jo lähivuosina suomalaisten on totuttava
työskentelemään nykyistä pitempään työelämässä. Siihen tähtää
eduskunnan juuri hyväksymä uusi eläkelaki. Lisäksi suomalaisten on
tultava työelämään nykyistä nuorempana. Nyt opinnot aletaan keskimäärin
kolmen vuoden kuluttua ylioppilaskirjoituksista, ja opiskeluaika venyy
useita vuosia virallisesta ajasta.
TTT:n tuotannon kasvun ansiosta viennin osuus on noussut lähes puoleen
kansantuotosta. Se on riski, jos kilpailukyvystä eli osaamisen ja
tutkimuksen tason noususta ei huolehdita. Tässä suhteessa valtion tiede-
ja teknologiapolitiikka 2000-luvulla on lyhytnäköistä.
Kun TTT-alan sisäänotto nostettiin kaksinkertaiseksi, opiskelijaa kohti
myönnettiin vain 30 000 mk vuodessa, vaikka kustannukset yliopistoissa
ovat olleet keskimäärin 60 000 mk. Opetusministeriö on jakanut määrärahoja
eri tieteenaloille perustuen aikaisempien vuosien kustannuksiin.
Opetukseen on investoitava tulevaisuus huomioonottaen, ei peruutuspeiliin
katsoen. Suomen pysyminen johtavana maana TTT-alan kehityksessä edellyttää
mm ajanmukaisia kalliita opetus- ja tutkimuslaboratorioita.
Virhe on myös Tekesin ja Suomen akatemian resurssien pitäminen entisellään
jo kolmen vuoden ajan, eikä ensi vuoden budjetti tuo parannusta. Tekesin
ja Suomen akatemian varoja olisi lisättävä samassa suhteessa kuin
teollisuus lisää omia tutkimus- ja kehitysinvestointejaan.
Vaarallista on, ettei Suomessa vielä ymmärretä huippuosaajien merkitystä.
Heitä verotetaan selvästi ankarammin kuin kilpailevissa maissa. Se
johtaa vähitellen huippuosaajien maasta muuttoon tuhoisin seurauksin
Suomen kilpailukyvyn kannalta. Korkea rajavero ei myöskään kannusta
osaamisensa kartuttamiseen, koska vaivannäöstä lisäpalkan muodossa
saatu hyöty ei vastaa vaivannäköä. Suomessa on välttämätöntä
loiventaa tuloveron progressiota, jotta hyvä tietoyhteiskuntakehitys
jatkuisi. Osaamisen nousuun perustuva palkkasumman kasvu lisää
veropohjaa, ja sallii tuloverotuksen alentamisen.
Suomessa on parantamisen varaa myös TTT:n käyttöönotossa. Monissa
internet-tilastoissa Suomi on sijoittunut vain keskinkertaisesti. TTT:n käyttö
muussa teollisuudessa, palveluyrityksissä ja palveluissa on vielä
lastenkengissä.
Tulevaisuusvaliokunta ja tulevaisuusministeri
Suomen eduskunta on halunnut vastata maailman muutokseen ja on ensimmäisenä
maailmassa perustanut tulevaisuusvaliokunnan. Sen tehtävänä on
tarkastella tulevaisuutta 5-20 vuoden tähtäyksellä ja parantaa siten
eduskunnan päätöksentekoa. Hallitus antaa vaalikausittain eduskunnalle
tulevaisuusselonteon. Tulevaisuusvaliokunta laatii siitä asiantuntijoita
kultuaan eduskunnalle mietintönsä toimenpide-ehdotuksineen. Toinen tärkeä
tehtävä on teknologian kehityksen yhteiskunnallisten vaikutusten
arviointi.
Eduskunnan muut valiokunnat perustuvat vastaaviin ministeriöihin.
TTT--vallankumouksen hyväksikäyttö edellyttää, että hallitukseen
tulee tulevaisuudesta vastaava ministeri esimerkiksi valtioneuvoston
kansliaan koordinoimaan tietoyhteiskunnan kehittämistoimia. Muuten
Suomella on takanaan loistava tulevaisuus.
« Takaisin
|
|